vineri, 12 noiembrie 2010

Cataloage si lista firme

Sunt probabil mai multe site-uri cu liste firme sau companii decat pot motoarele de cautare sa contorizeze. Unele mai utile, altele mai putin folositoare.

Cu ce ne ajuta sa avem atatea site-uri cu firme si care sunt capcanele?
Multe site-uri de acest gen au fost lansate numai pentru a face bani din reclame. In principiu cum se face bani dintr-un site?
La prima vedere pare simplu:
  1. faci un site cu anunturi sau un site director web cu multe site-uri inscrise sau un director unde se pot inscrie firmele.
  2. inscrii cateva firme manual
  3. scoti adrese de mail de pe net cu boturi nelegitime sau le cumperi pe un cd-u cu 100 lei si le trimiti un spam cu site-ul tau - apropo aici, se pare ca mai multe dintre adresele mele sunt deja pe o lista comercilizata fiindca in fiecare 2-3 saptamani primesc de la un alt site o reclama la toate adresele - si ma amuza mult - inca un fraier care a cumparat cd-ul. Nici nu are rost sa ma dezabonez ca oricum lista o sa fie cumparata de altul intr-o saptamana.
  4. din mailurile trimise iti faci un trafic de cateva sute de vizitatori si apoi incepi sa pui reclame pe site cu mentalitatea "daca am vizitatori pot vinde reclame si mai fac un ban"
  5. dupa o vreme ai un site de tip "pom de craciun" cu multe reclame vibrante printre care abia se mai pot gasi si firmele sau anunturile inscrise
  6. te mai ocupi putin de site sperand sa mai intre bani
  7. dupa 2-3 ani te mai loghezi de 1-2 ori lunar sa aprobi anunturile sau firmele noi, dar oricum nu prea merita ca nu intra mult din reclame

Cam asta e viata mai multori site-uri de pe net care au fost lansate numai cu scop de bani usori fara investitii mari.
Le-a mers o vreme pana cand si Google si Yahoo si alte motoare si-au dat seama ca nu sunt surse prea credibile directoarele de linkuri si rezultatele depind mult mai mult de continutul unei site dacat in aparitia lui in mii de directoare de linkuri. Acestea poate au o valoare reziduala daca lasa cate un link catre pagina firmei sau site-ului inscris, unele apar chiar pe primele pagini din Google cu anunturi postate si aduc si vizitatori.

Pe de alta parte sunt si portaluri de firme, anunturi, directoare care au evoluat la un site profesional si sunt bine optimizate pentru motoare de cautare.

Pentru a promova orice firma sau activitate pe net este necesara ca acesta sa fie mentionat pe cat mai multe site-uri. Vreau aici sa discut numai de cataloage si lista firme.

La ce sa avem grija la un site catalog sau lista firme?
- multe site-uri afiseaza in mod direct si adresele de mail, astfel toate boturile si motoarele de spam o sa-ti trimite de 10 ori mai mult spam decat oferte reale. E bine de verificat inainte de inscriere daca adresele de mail sunt afisate ca si text sau  nu. Multe site-uri le afiseaza ca imagine si atunci numai clientii reali le pot citi, sau altele ofera o mesagerie interna prin care se pot trimite mesaje. Oricare dintre aceste metode e acceptabila pentru evitarea spamului
- sunt site-uri, si am patit si eu, care afiseaza toate informatiile firmei, cu exceptia datelor de contact, iar apoi trimit un mail la firma, care daca are ghinionul sa fie inscris cu un cont gratuit, nu poate citi mesajele primite numai daca isi cumpara un cont platit. Santaj profesional. Daca utilizatorul trebuie sa se identifice pentru a accesa datele de contact atunci suntem putin mai aproape de client, dar si asa pierdem multi fiindca oamenii nu pre isi fac un cont numai pentru a accesa datele unei firme. Mai ales daca contul este cu plata. Merita verificat si aceasta optiune. Trebuie sa ne asiguram ca dupa ce ne inscriem intr-un catalog si ne gaseste un client, acesta sa ne poata contacta cat mai usor.
- sunt site-uri care ofera conturi gratuite si conturi cu plata. In orice caz merita facut un cont gratuit si publicat cat mai multe informatii. Multe firme isi inscriu numele si activitatea intr-o propozitie si apoi isi lasa contul necompletat. Acestea nu au prea multe sanse de a fi prezenti in rezultate. Regula de baza e: daca nu folosesti cuvintele cheie  legate de activitatea ta in descrierea firmei si nu publici produsele si serviciile atunci nu o sa stie nimeni de ele. Daca iei efortul de a-ti inscrie compania intr-un catalog firme, atunci merita cu acelasi efort sa publici toate informatiile ce te lasa site-ul.

Conturi platite sau gratuite?
-de obicei fiecare catalog de firme ofera si conturi cu plata care au optiuni cu poze, mai multe produse, pozitionare mai buna si sunt mai bine optimizate. Merita oare luat un cont platit pe aceste site-uri? Depinde de pret. Nici o problema nu se rezolva daca se arunca cu bani la ea, dar nici lucrurile de calitate nu vin gratis.
Iata o solutie simpla pentru a testa daca merita investit:
-inscrie firma in catalog cu un cont gratuit si publica toate informatiile despre firma, foloseste denumirile produselor, serviciilor si completeaza toate campurile pentru profil. Dupa 3-4 zile poti face o cautare in motoarele de cautare si daca apare contul tau pe site pe primele 1-3 pagini atunci probabil te-ar ajuta mult un cont platit.
-ia o bucata de text din prezentarea unei firme deja inscrise in catalog - care are un cont platit - si cauta-l. Daca il gasesti atunci probabil e o idee buna sa iti iei si tu un cont acolo.

Cat merita investit intr-un cont de promovare?
-unele site-uri cer intre 30-50€/an, altii cer chiar si cu 10 ori mai mult. Dupa parerea mea personala daca vreau sa investesc 500 euro intr-o campanie de promovare mai degraba as lua 10 conturi de 50 de euro decat una de 500€/an pe un hiper-mega-site. Tehnicile de promovare sunt standardizate si nici un catalog nu poate oferi o "promovare mai buna" decat celalaltul. Bineinteles un director mai cunoscut si cu pagerank mai mare atrage mai multi vizitatori, si are o pozitionare mai buna, dar in multe cazuri directoarele mai mici care sunt bine optimizate primesc un loc mai favorabil pe paginile cu rezultate. Trebuie facuta o analiza si probabil ca merita luat un cont de promovare mai mare pe site-urile cu pagerank mai mare si cu multi vizitatori, dar merita investiti in mai multe site-uri. In cel mai rau caz paginile 1 si 2 din rezultate o sa fie toate pline numai cu firma ta pe diferitele site-uri.

Cam care ar fi atunci procedura de a promova o firma pe net?
-cauta "director firme" sau "director companii" pe net
-viziteaza fiecare dintre rezultate (primele 4-5 pagini)
-verifica sa nu aiba prea multe reclame (site tip pom de craciun)
-verifica daca adresele de mail sunt expuse la bot-uri de spam
-daca ai fi client ai putea contacta usor firma respectiva din director?
-poti inscrie firma gratuit sau sunt "trucuri" de backlinks pentru a activa un cont. (un backlink de la tine de pe toate paginile site-ului tau te costa mai mult decat ce primesti de la catalog)
-daca te hotarest sa te inscrii atunci merita dedicat putin timp sa publici tot ce te lasa site-ul. Daca te lasa sa publici 5 produse atunci pune 5 produse. Daca poti publica sigla atunci posteaza si o sigla. Acestea toate atrag clientii. Daca faci numai un cont fara sa pui descrieri si produse/servicii atunci nu o sa ai rezultatele dorite.
-verifica adresa de mail - de obicei toate listele de firme iti trimit un mail de activare pentru a valida un cont. Verifica si la spam sa nu intre acolo si marcheaza adresa de pe care ai primit "not spam", cel mai bine e sa-l adaugi in agenda fiindca in viitor daca un clienti trimite un mesaj vei primi o notificare si nu vrei ca acestea sa intre in spam.
-tine o lista cu toate site-urile inscrise si dupa 1-2 saptamani verfica cu care apari in google si yahoo pentru cuvintele cheie folosite. Care apar pe primele 3 pagini sunt ok. In acestea merita investit si banii.

Eu recomand urmatoarele cataloage cu care am avut experiente pozitive:
www.bizoo.ro
www.real-web.ro
www.paginiaurii.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu